Öka livsglädjen under graviditeten

Att vara gravid är för många en fantastisk upplevelse, men det är tyvärr också problematiskt för många. En hel del personer upplever besvär under denna period som kan vara allt från svullnad och värk till allvarligare medicinska problem. Men med några enkla tips så kan man minska risken för åtminstone en del problem.

shutterstock_311854295

Äta rätt

Näringen är såklart väldigt viktig när man är gravid, men man ska inte tro på det gamla ordstävet att ”man äter för två”, detta är inte sant. Få kvinnor behöver egentligen äta mer än de gjorde innan de blev gravid, men det kommer att finnas ett ökat behov av vissa ämnen. Ett av dessa, som säkert många redan hört talas om, är folsyra, även känd som vitamin B9.

Kroppen behöver detta bland annat för produktion av röda blodkroppar och proteiner, gravida kvinnor behöver dessutom detta för produktion av mjölk och det hjälper även till att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret.

Järn är också ett viktigt ämne att få i sig under graviditeten, detta behov ökar i mitten av graviditeten och barnmorskor rekommenderar ofta att järntabletter från och med vecka 20 för att förhindra att järndepåerna i benmärgen inte töms.

Många väljer idag att ta båda dessa som kosttillskott för att vara säker på att de får i sig tillräckligt av ämnena. Båda dessa kan enkelt köpas över nätet idag.

Vara aktiv

Det är väldigt vanligt att gravida kvinnor känner sig stela och mindre rörlig under graviditetens gång, och medan det är sant att rörligheten försämras under graviditeten kan man behålla en större del om man ser till att hålla sig aktiv genom träning från första början.

Detta kommer även hjälpa till att lindra och undvika de värsta smärtorna som många kvinnor upplever ju längre de kommer in i graviditeten.

Det finns många bra tips på nätet för de som vill försöka vara mer aktiv under graviditeten.